Directors en acció (8): Leonard Bernstein (2)Temps de lectura: 3'

A la sèrie ‘Directors en acció‘, normalment veiem als mestres dirigint concerts, però l’assaig és el moment en què la feina és més profunda.

De Leonard Bernstein hi ha moltíssim material. No només de concerts. Els vídeos dels seus assajos, donant classes de triangle, transmetent què és La Consagració de la primavera a una orquestra de joves o discutint amb trompetes professionals són habituals a les xarxes. Era (i és) tot un espectacle veure’l treballar als assajos i explicar què vol i com ho vol; i observar-lo buscant estratègies per a comunicar-se amb els músics, per a fer arribar el seu missatge.

Fa un parell de setmanes, quan feia la primera part del Bernstein director, el Gerard (pianista, compositor i també director) em va comentar a l’Instagram que jo deia que el director fixava la interpretació i que, en realitat, molts directors (i més en l’actualitat) el que fan és escoltar el grup, agafar les iniciatives i les propostes que fan els intèrprets i construir una versió a partir d’això.

I afegia: “[…] ho podem fer tenint el privilegi de no tenir un instrument a les mans i per tant poder escoltar amb molta més llibertat. 😘”. Estic d’acord: hi ha molts models de músics i de directors. Tanmateix, Gerard, l’exemple d’aquest article tampoc és el cas.

No cal saber massa alemany per a adonar-se del 'mal cafè' de Bernstein, que demana més i més als músics constantment. Es desespera quan el solista de viola de la Filharmònica de Viena no entra i li repeteix d'un crit el número d'assaig: 'siebzehn!'Clica per tuitar

Una de les facetes imprescindibles de Leonard Bernstein, però probablement una de les menys populars entre el gran públic, és el seu amor per Mahler. Encara més, és l’objectiu que es va marcar personalment: retornar Mahler a la ciutat i a l’orquestra que l’havia vist desenvolupar-se i triomfar, Viena. I també patir, molt.

L’Orquestra Filharmònica de Viena havia oblidat el que havia sigut el seu director en un brevíssim i polèmic temps. El compositor havia acabat sent molt més conegut i interpretat als EUA. I el director havia arribat a Àustria amb el ferm propòsit de canviar-ho. Va començar una particular croada personal, una lluita quixotesca.

Ah, i un altre dels aspectes menys coneguts de Bernstein és que parlava alemany. A més, dominava diferents accents i registres. I és en alemany que fa aquest assaig:

Només se li escapa un “no m’importa” en anglès, quan li comenten que ha arribat el moment de la pausa… Ah, i el títol del vídeo al Youtube està malament: no és la Primera, és la Cinquena la simfonia que treballen.

No cal saber massa alemany per a adonar-se del mal cafè de Bernstein, que demana més i més als músics constantment. Es desespera quan el solista de viola no entra i li repeteix d’un crit el número d’assaig: “siebzehn!”.

En l’exemple de més amunt, quan acaba el fragment de l’assaig, el director diu: “No hi ha manera de tocar tres compassos de Mahler sense donar-ho tot de tu. Cada diminuendo, cada pianissimo és tan intens com cada forte, com cada accelerando. Tot s’ha de fer amb total intensitat.” Tot això abans d’encendre’s una (altra) cigarreta…

L’any 1960 era el centenari de Mahler i Bernstein va decidir celebrar-ho junt a l’Orquestra Filharmònica de Nova York, tal i com hem fet al món durant els dos últims anys amb motiu dels 100 anys de Bernstein! Aquest entusiasme personal el va portar a completar l’enregistrament de totes les simfonies del compositor, al llarg d’aquella dècada. I encara ho faria una segona vegada, als 1980s.

El febrer de 1960, després d’una intensa gira, va dedicar tot un episodi dels Young people’s concerts explicar “Who is Gustav Mahler?” als més joves (i, de passada, al no tan joves). Molts el vam conèixer gràcies a aquesta lluita personal, tot i que una mica més tard. A la reposició. Com Verano azul, vaja…

 

BONUS TRACK | Amb la Filharmònica de Viena va viure un altre moment també compromès però molt més distès i divertit, dirigint la Tercera de Schumann.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

5 Shares
Share
Tweet
Share